Zapisz się do newslettera
Wpisz swój adres e-mail poniżej i zapisz się do naszego newslettera
Wpisz swój adres e-mail poniżej i zapisz się do naszego newslettera
Przez wiele lat uważano, że nie należy diagnozować zaburzeń osobowości u nastolatków. Wielu specjalistów nadal tak uważa. Po pierwsze dlatego, że osobowość w tym wieku nadal się rozwija. Po drugie, że diagnoza taka miałaby być niestabilna i nierzetelna. Wreszcie z powodu stygmatyzacji spowodowanej taką diagnozą, ponieważ zaburzenia osobowości nie da się wyleczyć.
Dzisiaj wiadomo, że jest zupełnie inaczej. Niektórzy badacze od dawna uważali (Chanen & McCutcheon, 2008), że diagnoza jest konieczna. W tej chwili mamy dużo dowodów na stabilność i rzetelność diagnozy zaburzenia z pogranicza młodych ludzi(Chanen et al., 2004). Wiemy również, że zaburzenie osobowości może być leczone i wczesna interwencja jest efektywna (Chanen & McCutcheon, 2013).
Zaburzenie osobowości w adolescencji jest powiązane z wysokim ryzykiem samobójstw i samouszkodzeń oraz występowaniem wielu innych zaburzeń dodatkowych
Wczesna interwencja wymaga wczesnej diagnozy i wiąże się z wieloma wyzwaniami
8-10% osób z zaburzeniem z pogranicza umrze śmiercią samobójczą !
Żeby zaplanować odpowiednie leczenie konieczna jest adekwatna diagnoza!
Robiona odpowiednimi narzędziami (np wywiadem SCID II), w odpowiednim do tego czasie, a nie na oko, czy połowicznie samym testem.
To po stronie profesjonalistów leży ciężar zdjęcia stygmatyzacji z zaburzeń osobowości. W momencie, kiedy wiemy, że istnieją nowe metody leczenia i że objawy zaburzeń osobowości bledną z wiekiem sytuacja wygląda zupełnie inaczej niż 30 lat temu. W zapobieganiu stygmatyzacji bardzo ważna jest również odpowiednia komunikacja diagnozy. Podkreślenie, że jest to tylko nazwa na pewne zachowania, które można zmienić. Nazwa (niefortunna zresztą), która ułatwia dopasowanie leczenia, która ułatwia komunikację między osobami, które zajmują się zdrowiem psychicznym (klinicystami, badaczami). Tylko tyle.
Niektórzy badacze wskazują, że zaburzenia osobowości mogą być diagnozowane nawet w dzieciństwie i że zaburzenie osobowości rozwija się przez całe życie (Tackett, Balsis, Oltmanns, & Krueger, 2009). Dotychczas mamy jeszcze za mało wskazówek diagnostycznych, jeśli chodzi o zaburzenia osobowości w dzieciństwie, ale badacze idą w tym kierunku.
Źródła:
Chanen, A. M., Jackson, H. J., McGorry, P. D., Allot, K. A., Clarkson, V., & Yuen, H. P. (2004). Two-year stability of personality disorder in older adolescent outpatients. Journal of Personality Disorders, 18(6), 526–541. doi:10.1521/pedi.18.6.526.54798
Chanen, A. M., & McCutcheon, L. (2013). Prevention and early intervention for borderline personality disorder: current status and recent evidence. The British Journal of Psychiatry. Supplement, 54, s24–29. doi:10.1192/bjp.bp.112.119180
Chanen, A. M., & McCutcheon, L. K. (2008). Personality disorder in adolescence: The diagnosis that dare not speak its name. Personality and Mental Health, 2(1), 35–41. doi:10.1002/pmh.28
Tackett, J. L., Balsis, S., Oltmanns, T. F., & Krueger, R. F. (2009). A unifying perspec-tive on personality pathology across the life span: developmental considerations for the fifth edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. Development and Psychopathology, 21(3), 687–713. doi:10.1017/S095457940900039X