Zapisz się do newslettera
Wpisz swój adres e-mail poniżej i zapisz się do naszego newslettera
Wpisz swój adres e-mail poniżej i zapisz się do naszego newslettera
To drugi artykuł Anity, który powstał na podstawie książki: „COUPLE SKILLS SECOND EDITION” Matthew McKay, Patrick Fanning, Kim Paleg dotyczący aktywnego słuchania
Aby aktywnie słuchać swojego rozmówcy nie wystarczy nic nie mówić, Twój mózg musi być zaangażowany w proces słuchania. Chciałabym wyjaśnić, że nie ma czegoś takiego, jak pasywne słuchanie, czy dzielenie swojej uwagi (tak zwana podzielność uwagi ;))
Komunikacja to proces dwukierunkowy, nawet, jeśli jedna ze stron prowadzi niekończący się monolog. Aby słuchać aktywnie, należy parafrazować, klaryfikować oraz dawać informację zwrotną rozmówcy.
Zacznijmy od parafrazowania.
Kiedy Twój partner/ka przekazuje Ci jakąś ważną informację, potwórz ten komunikat własnymi słowami, by wyrazić, upewnić się, co właśnie usłyszałeś/aś. Jest to kluczowa część aktywnego słuchania.
Jeżeli miałbyś się nauczyć chociaż jednej rzeczy z umiejętności słuchania, niech to będzie właśnie parafrazowanie, którym dzisiaj się zajmujemy.
Możesz rozpocząć parafrazę następującymi słowami‚ ’’Czy dobrze usłyszałem/am, że…/ Innymi słowy…/ Rozumiem, że…/ Czułeś/aś, że…/ Jeśli dobrze Cię rozumiem…/ Rozumiesz przez to…/ Powiedziałeś/aś…’’
Dzięki parafrazowaniu uda Ci się:
Spróbuj zastosować parafrazę następnym razem, kiedy Twój partner/ka będzie Ci przekazywać ważną informację. Możesz być zaskoczony/a, jak dużo czasu i mimo wszystko wysiłku, potrzeba, by tak naprawdę zrozumieć przekaz drugiej osoby.
Np. Piotr próbował sparafrazować, co powiedziała mu Kasia o swojej matce:
C: Moja mam chce do nas przyjechać i spędzić z nami Święta Wielkiejnocy.
K: Twoja mam zapytała, czy może przyjechać do nas na Święta, tak?
C: Tak. W zasadzie to hmm, ona nie zapytała – Ja jej to zasugerowałam, a ona stwierdziła, że to świetny pomysł.
K: Chcesz żeby Twoja mama do nas przyjechała?
C: Jasne!
K: I żeby u nas przez ten czas mieszkała?
C: hmm ona przeważnie zatrzymuje się u Zosi, a chciałabym, żeby była u nas, dzięki temu spędzimy razem więcej czasu.
K: Rozumiem, że chciałabyś z nią spędzić więcej czasu niż zazwyczaj, jak przyjeżdża na Święta?
C: Mmhmm mogłybyśmy wspólnie coś porobić, spędzić więcej czasu z dziećmi, no i wiesz porozmawiać.
K: Spędzić razem przyjemnie czas.
C: I porozmawiać o tym, jak ona się ma mieszkając sama w innym mieście.
K: Chcesz porozmawiać o jej samotności?
C: Tak i o tym, że mieszka sama w dużym domu. Jeżeli, by się do nas przeprowadziła byłaby bliżej nas, bliżej swoich wnuków.
K: Chcesz, żeby się do nas przeprowadziła na stałe? Nie tylko na Wielkanoc?
C: No, do nas, ale nie na zawsze. Na kilka tygodni, żeby mama zobaczyła, jak w naszym mieście jej się podoba i jak my się czujemy w tej sytuacji. Poźniej byśmy się rozejrzeli za mieszkaniem w okolicy.
Jak widać w powyższym przykładzie, gdyby nie parafrazy Piotra, nigdy by się nie dowiedział o zamiarach Kasi, co w końcu wyszłoby na jaw i chyba każdy wie jak mogłoby się skończyć.
No cóż, powodzenia! Następnym razem wyjaśnię na czym polega klaryfikacja.