Zapisz się do newslettera
Wpisz swój adres e-mail poniżej i zapisz się do naszego newslettera
Wpisz swój adres e-mail poniżej i zapisz się do naszego newslettera
To osobowość ma większe znaczenie niż inteligencja; to osobowość warunkuje nasze funkcjonowanie w świecie, wpływa na sukces i zadowolenie z życia.
W sierpniu 2016 roku „The Independent” donosił, że badania sugerują, iż to osobowość ma większy wpływ na sukces niż IQ*.
Elektryzujący news, bo jak to przyjąć na spokojnie w zachodniej kulturze, w której od najmłodszych lat dowiadujemy się, że sukces osiągną tylko najbystrzejsi? Jak powtarzamy w naszym centrum DBT Emocje – nikt z nas nie dostawał w szkole nagród za bycie empatycznym. Zamiast tego stałej ocenie podlegały nasze zdolności intelektualne i wiedza. Jak się okazuje – niesłusznie. Poświęcanie większej ilości czasu na rozwój psychiczny i społeczny u dzieci byłoby korzystne nie tylko dla dobrostanu psychicznego naszych społeczeństw, ale także wpływałoby pozytywnie na życiową satysfakcję jednostek.
To, jak duży jest kult inteligencji w naszych czasach pokazują wyniki sondy przeprowadzonej przez ekonomistę Jamesa Heckmana wśród wykształconych nie-naukowców. Pytał on w ilu procentach, zdaniem badanych, dochody zależą od IQ. Większość respondentów wskazywała, że w około 25%, ale pojawiały się również odpowiedzi, że jest to nawet 50%.
W rzeczywistości dane wskazują, iż wyodrębniony wynik testu inteligencji przewiduje wysokość zarobków zaledwie w 1-2%!
Co w takim razie wpływa na sukces w większym stopniu niż wrodzona inteligencja? Wiele osób powie: przede wszystkim łut szczęścia, czyli czynniki sytuacyjne. I w dużym stopniu będą mieć rację. Właśnie założenie, iż największą rolę w kształtowaniu sytuacji życiowej człowieka odgrywają czynniki zewnętrzne przez długie lata powstrzymywało badaczy przed eksploracją uwarunkowań osobowościowych. Psychologowie zajmujący się podobnymi tematami mieli kompleksy, ponieważ uważano, że stopień, w jakim poszczególne czynniki osobowościowe pozwalają przewidywać jakiś efekt jest zbyt mały, by być istotnym dla nauki. Zapominano jednocześnie, że podobne wartości występują także w badaniach medycznych sprawdzających skuteczność powszechnych interwencji medycznych (np. wpływ chemioterapii na leczenie raka piersi).
Skoro już sobie to uświadomiono, zaczęto odważnie sprawdzać, czy i jakie cechy osobowości przyczyniają się do tego, jak poradzimy sobie w życiu.
Aby zbadać zależności między osobowością a życiowym sukcesem, przeprowadzono i opisano szereg badań. W jednym z nich udział wzięło tysiące osób z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych oraz Holandii. Było to badanie podłużne, czyli takie, w którym dane dotyczące respondentów zbierano przez lata, sprawdzając jakie zmiany zachodzą w ich życiu. Śledzono nie tylko przychód badanych, ale także ich przeszłość kryminalną, BMI (wskaźnik masy ciała) i satysfakcję z życia. W procesie analizy danych zauważono, że osiągnięcia i oceny w szkole dużo lepiej przewidywały sukces w dorosłym życiu niż surowy wynik testu inteligencji. Może to wydawać się zaskakujące (bo czy to nie prawie to samo?), dlatego naukowcy próbowali dociec przyczyny takiego stanu rzeczy. Zauważono, że oceny w szkole odzwierciedlają nie tylko poziom naszej inteligencji, ale także nasze „nie-poznawcze” umiejętności, takie jak na przykład zdolność do współpracowania, skupienia czy podatność na stres. A na te aspekty zdecydowanie wpływa nasza osobowość. Zatem już na tym etapie śmiało można powiedzieć, że ma ona niemałe znaczenie.
Stwierdzono, że ważną cechą, która również wiąże się z pozytywnymi efektami w pracy i szkole jest otwartość na doświadczenia. Jest to jedna z cech osobowości wyodrębniona przez Paula Costę i Roberta McCrae w ich pięcioczynnikowym modelu osobowości, zwanym „wielką piątką”. Rozumiana jest ona jako ciekawość, tendencja do pozytywnego wartościowania różnych doświadczeń, tolerancja na inność i nowość. Pomaga w zdobywaniu wiedzy, sprawia, że potrafimy podjąć ryzyko, wypróbowywać się w nowych sytuacjach oraz nie traktować niepowodzeń w kategoriach porażki. Dodatkowo ludzie o dużej otwartości na doświadczenia postrzegani są jako kreatywni i pomysłowi.
Wyniki badań wskazują, że sukces finansowy ma związek z sumiennością (kolejna z części „wielkiej piątki”). Osoby charakteryzujące się wysokim poziomem sumienności mogą być opisywane jako staranne, pracowite, wytrwałe i zdyscyplinowane. Choć przy skrajnym natężeniu cechy, mogą być oceniane jako uparte i nieustępliwe.
Badacze sugerują również, że ekstrawersja, czyli nakierowanie swoich działań i percepcji na zewnątrz – ku otoczeniu, energiczność oraz towarzyskość, również pomaga w odniesieniu sukcesu. Jednak ten związek jest krzywoliniowy. To oznacza, że ani zbyt duża ekstrawersja, która sprawia, że jesteśmy nieuważni, nieczuli na potrzeby innych i nie słuchamy ich, ani silna introwersja (skoncentrowanie na własnych myślach i emocjach, wycofanie) nie są adaptacyjne. Optymalna jest ekstrawersja na średnim poziomie, która pomaga wchodzić w relacje interpersonalne, być w nich skutecznym i asertywnym. Wszak rzadko robi się karierę z dala od ludzi i zawsze spotyka się ich w drodze na szczyt, stąd umiejętności wspomagane przez umiarkowany poziom omawianej cechy jest bardzo przydatny.
Przegląd badań wskazuje również na wpływ osobowości na inne aspekty życia, jak zdrowie czy sukces w relacjach. Na przykład wspomniany wyżej neurotyzm ma związek ze słabym stanem zdrowia i śmiertelnością. Podobnie omawiana już sumienność koreluje z długowiecznością poprzez wpływ na styl życia i sposób odżywiania – nietrudno wyobrazić sobie, że osoby o dużej sumienności lepiej trzymają się diet i potrafią ćwiczyć bardziej systematycznie. Możemy więc streścić ten artykuł stwierdzeniem, iż osobowość jest ważna dla powodzenia w życiu, ponieważ warunkuje nasze funkcjonowanie w świecie.
Kończąc, należałoby przejść do wniosków naukowców, które płyną z badań nad osobowością w kontekście sukcesu w różnych dziedzinach życia. Sceptycy owych projektów naukowych zwracają uwagę na fakt, że cechy osobowości są kształtowane we wczesnym dzieciństwie, w dużej mierze uwarunkowane są genetycznie, dlatego postrzegamy je jako stałe i niemożliwe do zmiany. Jednak istnieją badania zaprzeczające temu podejściu. Okazuje się, że osobowość zmienia się w trakcie życia, również w dorosłości.
Zmiany zależne są od nowych doświadczeń życiowych. Nawet przyjmowanie odmiennych ról społecznych może wpłynąć na zmianę osobowości. Kiedy po raz pierwszy zostajemy rodzicami albo bardzo mocno angażujemy się w nową pracę, możemy stać się bardziej świadomi, ponieważ nasze nowe obowiązki zmuszają nas do zmiany sposobu myślenia, odczuwania i zachowania. Kiedy wchodzimy w nowe związki romantyczne, możemy stać się bardziej uważni na dobrostan naszych partnerów, co może przyczyniać się do zmiany zachowań i postawy w kontekście relacyjnym w ogóle. W miarę jak zmienia się nasze życie, zmieniają się również nasze osobowości.
Uświadomienie sobie tego faktu może prowadzić do skuteczniejszego leczenia osób z zaburzeniami osobowości, a także pomagać w przezwyciężaniu oporu wobec zmian. Zbyt często pacjenci twierdzą, że nie są w stanie się zmienić, gdy w rzeczywistości są albo niechętni, albo boją się spróbować. Bowiem wyniki różnych badań potwierdzają, że ludzie są zdolni do zmian cech osobowości, jeśli są do tego zmotywowani i biorą udział w skutecznych interwencjach psychologicznych opartych na dowodach naukowych. Dlatego tak jak udowadnia artykuł, warto się na to decydować, by poprawić jakość swojego życia.
*IQ (Intelligence-Quotient) – pol. iloraz inteligencji, wynik testu inteligencji określający stopień sprawności intelektualnej/poznawczej, pojmowanej jako wrodzona umiejętność rozumowania, rozwiązywania problemów, planowania itp., a nie jako posiadana wiedza.
Literatura:
https://www.independent.co.uk/news/science/personality-iq-success-wealth-factors-determining-prospects-intelligence-careers-james-heckman-a7880376.html
Roberts, B. W., Kuncel, N. R., Shiner, R., Caspi, A., & Goldberg, L. R. (2007). The Power of Personality: The Comparative Validity of Personality Traits, Socioeconomic Status, and Cognitive Ability for Predicting Important Life Outcomes. Perspectives on Psychological Science : A Journal of the Association for Psychological Science, 2(4), 313–345